טיפול בהפרעות התנהגות [מרדנית מתנגדת]

הפרעת התנהגות מתייחסת לקבוצה של בעיות התנהגות חוזרות ונשנות בקרב ילדים ו/או מתבגרים. ילדים הסובלים מהפרעה זו מתקשים מאוד לשמור על כללים, לכבד את זכויותיהם של אחרים ולגלות אמפתיה. לעיתים קרובות, ילדים אלו נתפסים בצורה שלילית על-ידי מחנכיהם, והחברה הכללית בגלל התנהגותם, כאשר ישנם גורמים רבים העשויים לפתח הפרעת התנהגות אצל הילד וביניהם נזק מוחי, התעללות או הזנחה וחוויה טראומטית.

ילדים ו/או מתבגרים עם הפרעת התנהגות עשויים לגלות את ההתנהגויות הבאות (או חלקן):

המאפיינים הטיפוסיים להפרעה זו הם התנהגות עוינת, מרדנית, מתנגדת, מתגרה והרסנית. תבנית התנהגות זו סוטה בבירור מהנורמות החברתיות והתרבותיות שבסביבת הילד ומדפוס ההתנהגות המקובל יחסית לגילו.

בדרך כלל מדובר בילדים בעלי סף תסכול נמוך, המאבדים בקלות את השליטה העצמית, מתגרים ומתמרדים בדרישות המבוגרים, מציקים לאחרים, יוזמים עימותים, מתנהגים בגסות רוח אל הסובבים אותם, אינם משתפים פעולה עם הוראות המסגרת ועם הסמכות ומאשימים אחרים בקשיים ובשגיאות שלהם.

חלקם עשויים להיות מעורבים בהרס רכוש וגרימת נזק, מרמה שקר או גנבה. הנאה מגרימת כאב [נפש או פיזי] לאחרים.

ההתנהגות המרדנית המתנגדת מפריעה ביחסים הבינאישיים ובהצלחה בבית הספר, שכן ילדים אלה נוטים להיות דחויים, ולמרות יכולתם השכלית התקינה הם נכשלים במשימות. בעקבות מסכת הכישלונות הם נוטים לפתח דימוי עצמי נמוך ומצבי רוח דיכאוניים. בגיל ההתבגרות מקצתם נוטים להשתמש באלכוהול וסמים.

אני חושש/ת שלילד שלי יש בעיות התנהגות. מה עושים?

אם ילדכם מציג את אחת או יותר מההתנהגויות ואתם חוששים כי ילדכם סובל מהפרעת התנהגות – יש צורך בהערכה מקיפה על-ידי איש מקצוע. ילדים הסובלים מהפרעות התנהגות בעלי סיכון גבוהה יותר לפתח בעיות במצבי רוח משתנים, חרדה, PTSD, התמכרות לסמים, הפרעות קשב וריכוז ובעיות למידה. מחקרים מוכיחים כי צעירים הסובלים מהפרעת התנהגות עשויים לסבול מבעיות מתמשכות לטווח ארוך, אם לא יקבלו טיפול מוקדם ומקיף. ללא טיפול הולם, סביר להניח שצעירים אלו לא יסתגלו לדרישות החיים הבוגרים וימשיכו לסבול מבעיות ביחסים בין-אישיים ובהחזקת עבודה.

טיפול בהפרעת התנהגות במכון ממדים

טיפול בילדים עם הפרעת התנהגות הינו תהליך מורכב ומאתגר. ניתן לקבל טיפול במגוון דרכים וגישות שונות בהתאם לחומרת ההתנהגות ואופיו של הילד. טיפול התנהגותי נחוץ לרוב על-מנת לעזור לילד לבטא כעס בדרכים יעילות, כאשר לעיתים קרובות לצד הטיפול בילד נדרשת גם הדרכת הורים שתסייע להם לתמוך בשינוי שעובר הילד. במהלך הטיפול, המטפל מנסה להבין את הגורמים להפרעה בכדי לטפל בשורשה. טיפול בהפרעת התנהגות הוא טיפול לטווח הארוך לרוב, היות ושינוי דפוסי התנהגות (והסתגלות לדפוסי התנהגות חדשים) הינם תהליך שלוקח זמן. חשוב לזכור כי טיפול מוקדם מציע לילדכם סיכויים טובים יותר לשיפור והסתגלות לדפוסי התנהגות חדשים.


נשמח להקשיב לכם,
התקשרו או השאירו פרטים ונשוחח בהקדם
077-996-9091