לחץ להתקשר
העצמאות 18/85 אשדוד 088659837

דיכאון עונתי

מדובר באנשים שסובלים מדפוס של דיכאון החוזר ונשנה עם עונת הסתיו והחורף. אבחנה זו שמורה לאנשים שהתנסו לפחות בשני באירועי דיכאוני בשנתיים הקודמות. שהדיכאון החל בסתיו/ חורף וחלף עם האביב. כמו כן, שלא היו אירועי דיכאון נוספים שלא בעונה.
תופעה זו רווחת יותר אצל אנשים החיים בקווי רוחב גבוהים, כלומר ככול שקו הרוחב מתרחק מקו המשווה, ( כגון אלסקה, סקנדינביה),ככל שהאדם צעיר יותר (20 – 30)והוא מופיע יותר בקרב נשים ( 75%).

רוב הסובלים מדיכאון עונתי בחורף סובלים מדיכאון מינורי (dysthemya)  ודכדוך חריף, המאפשרים תפקוד. ורק רבע מאלה שסובלים מדיכאון עונתי סובלים ברמת דיכאון קשה (major depression), שלא מאפשר תפקוד.

הדיכאון העונתי מתבטא בקושי לקום בבוקר, ירידה במצב רוח, חוסר עניין או הנאה מדברים שעניינו אותם, תשישות גופנית, שינת יתר, אכילת יתר ועלייה במשקל וכמיהה למזונות מתוקים. איבוד עניין במפגש עם חברים וביחסי מין  וכן יש קושי בריכוז.

בישראל יש הערכה שרק 1% מהאוכלוסיה סובל מדיכאון חורף ברמה קשה, הפוגע בתפקוד. 4% סובלים מדכדוך, חוסר חשק, עייפות, זלילת מאכלים מתוקים ופחמימות ואינם מוגדרים כסובלים מדיכאון.

הסיבות לדיכאון עונתי עדיין לא ברורות לנו עד הסוף. אבל המגמה כיום היא לקשור זאת לפיזיולוגיה המוחית. ורמות האור אליה נחשף האדם ולמלטונין (melatonin). אלה קשורים הן לאורך היום והן למיעוט היציאות מחוץ לבית בחורף. (מלוטונין הוא הורמון שמופרש מבלוטת האצטרובל, (סם השינה הטבעי שלנו) ההפרשה שלו עולה בחושך והוא אחראי, בין השאר, על לבקרה על זמני שינה וערות.  החשיפה המוגבלת לאור בימי החורף הקצרים והסגריריים גורמת לעליה ביצור המלטונין וכפי הנראה עליה זו גורמת לדכאון עונתי).

בעקבות זאת פותח טיפול ייחודי אך ורק לדיכאון חורף, באמצעות אור בעוצמת 10,000 לוקס (יחידה של בהירות אור), ללא קרינה אולטרה סגולה המזיקה לרשתית העין, למשך כ- 30 דקות מידי יום. בהצלחה של 60 – 80 אחוז. יעילות הטיפול מוסברת ע”י הפרעה ב”שעון הביולוגי” אצל הסובלים מדיכאון עונתי. בחורף שעון זה, המווסת את ההורמונים, לשינה ומצב רוח, מעוות ולכן הטיפול באור אמור להחזיר את השעון הביולוגי לפעילות תקינה.

תרופות נוגדות דיכאון נמצאו גם כן יעילות בטיפול בדיכאון העונתי, כמו גם פסיכותרפיה בינאישית, שהוכחה במחקרים כמונעת דיכאונות נוספים. כמו כן מומלץ להרבות ביציאות מהבית ולעסוק בספורט מחוץ לכותלי הבית בשעות היום המוארות. פעילויות אירוביות כמו הליכה, מקלות בעלותם את רמת הנרואדרנלין. (נוראדרנלין מופרש מקצות עצבים באזורי מח שונים שבין השאר אחראים לויסות מצב הרוח). גם הגברת הצריכה של פחמימות מורכבות, כמו לחם מחיטה מלאה, תפוחי אדמה, אורז מלא, (חמין בשבת), עשויה לסייע.

טופס כתיבת שאלה

Your email address will not be published. Required fields are marked *

5 thoughts on “דיכאון עונתי”

  1. בקשר למחלת נפש
    9-1-2013
    רון כתב:

    שלום לך!!!
    מי מאובחן במחלת נפש? ואיך יודעים אם אדם פלוני אלמוני פגוע נפש?
    אני מתמודד גר בקהילה תומכת.
    אובחנתי כחולה בסכיזופרנייה .ומאנייה דפרסייה
    אני נוטל תרופות
    ויחד עם זאת עובד בשוק החופשי
    אני מקבל נכות נפשית
    אודה לך על השאלה .

  2. בסכיזופרנייה
    30-11-2014
    סיגלית כתב:

    מחלת הסכיזופרנייה האם זה מחלה לכול החיים האם בעתיד זה יכול להיות יותר גרוע מתוקפה לתקופה רוצה לדעת יותר פרטיים על המחלה זו תודה

    1. 30-11-2014
      אבי כתב:

      שלום סיגלית,
      סכיזופרניה היא מחלה כרונית, כלומר, מחלה שכיום אין לה ריפוי. למרות שזו מחלה שנשארת לאורך כל החיים, אפשר להתמודד איתה ויש אנשים רבים שמתפקדים עמה בצורה טובה וחיים חיים מלאים ומספקים. הטיפול העיקרי כיום בסכיזופרניה הוא תרופתי. בהיעדר טיפול, כן, יכולות להיות החמרות במהלך המחלה לאורך החיים. אבל אם מקפידים על מעקב פסיכיאטרי מדי תקופה (לפי הוראות הרופא) ועל נטילת הטיפול התרופתי, לרוב אפשר בהחלט לנהל אותה ולמנוע החרפות. קיים ברשת מידע רב על סכיזופרניה, את יכולה להתחיל, למשל, מויקיפדיה.
      בברכה, אבי סוויסה פסיכולוג קליני


      בברכה,
      אבי סוויסה, פסיכולוג קליני

  3. דיכאון וטיפול
    16-12-2014
    ירדן כתב:

    שלום, מדי פעם יש לי תקופות בהן אני סובלת ממצב רוח ירוד, תשישות, חוסר רצון להיות בסביבת אנשים, חוסר השקעה עצמית,חוסר מוטיבציה. כל דבר קטן שלילי מצד הסביבה אני יכולה להגיב בבכי או בעצבים. הייתי לפני שנה ומשהו בטיפול פסיכולוגי למשך חצי שנה בערך, בסיבות ה7 מפגשים. והפסיכולוגית איבחנה את זה כדיכאון קל. אמנם הטיפול עזר במידת מה אך זה משהו שחוזר והולך. האם זה משהו שאפשר להיפטר ממנו לצמיתות? איך? תודה :)

    1. 16-12-2014
      אבי כתב:

      שלום ירדן,
      אי אפשר לתת תשובה כללית אם אפשר להיפטר לצמיתות מהסימפטומים שאת מתארת בלי להבין אותם ואת מקורם. מה מעורר את התקופות הללו? כיצד הן חולפות? מה הם הניואנסים של התנודות במצב הרוח, במוטיבציה וכו’ בתוך כל תקופה כזאת? הבנה טובה יותר של מה שקורה לך תאפשר לטפל בבעיה ובתקווה לפתור את מה שגורם לה. מכיוון שציינת שהטיפול בו היית עזר לך במידה מסוימת, וזאת למרות שהוא היה קצר והתקיים בתדירות נמוכה, נראה שתוכלי להפיק תועלת מפניה חוזרת לטיפול פסיכולוגי. קחי בחשבון שפסיכותרפיה היא לרוב תהליך שדורש זמן, השקעה וסבלנות, כך שיידרשו יותר מכמה פגישות ספורות כדי ליצור שינוי.
      בברכה, אבי סוויסה פסיכולוג קליני


      בברכה,
      אבי סוויסה, פסיכולוג קליני