לחץ להתקשר
העצמאות 18/85 אשדוד 088659837

הפרעות בהתנהגות

הקדמה
הפרעות בהתנהגות מתאפיינות בדפוס חוזר וקבוע של התנהגות דיסוציאלית, תוקפנית ומרדנית. מדובר בדפוס התנהגות מתמשך הקשור בהפרת הכללים החברתיים מעבר למצופה על פי הגיל או בצורה חמורה יותר ממרדנות רגילה של ילדים ובני נוער.האפיונים העיקריים כוללים התנהגות מציקה, הרסנית, מסכנת ולעתים אף בלתי חוקית. הילד הסובל מהפרעה זו אינו רגיש לביקורת של החברה והמשפחה וחוזר על ההתנהגויות ההרסניות בלי ללמוד מהניסיון.
מבחינה היסטורית נטו לראות בהתנהגויות אלה פגם בהפנמת קודים חברתיים ומוסריים, הגורם להפרעה מתמשכת ביחסים בין אישיים, הפרעה שיש בה כדי להגיע להתנהגות עבריינית.
מבחינה פסיכואנליטית הייתה נטייה להצביע על ההפרעה בהתפתחות האני העליון.

אפידמיולוגיה
הפרעת התנהגות היא תסמונת נפוצה, ומוערכת בשיעור של 6%-16% מהנערים ו- 2%-9% מהנערות עד גיל 18. הפרעות התנהגות נפוצות יוותר בילדים להורים הלוקים  בהפרעות אישיות אנטי-חברתיות ומתמכרים לאלכוהול.

סיווג ואפיונים קליניים
באבחון הפרעת התנהגות יש להתחשב ברמת התפתחותו של הילד. הפרעת ההתנהגות מתבטאת בהדרגה, חומרת המעשים מתעצמת בדרך כלל ונעשית מתוחכמת יותר עם העלייה בגיל. ההתנהגות התוקפנית האנטי-חברתית מתבטאת בבריונות, באלימות פיזית, בהתאכזרות כלפי בני גילם ובהתעללות בבעלי חיים. ילדים אלה נוטים להיות גם אלימים וחצופים כלפי מבוגרים.

לעיתים קרובות הם מתאפיינים במחשבות התאבדות ובניסיונות אובדניים. רבים מהם אינם מצליחים לפתח קשרים חברתיים והם מבודדים או שיוצרים קשרים שטחיים עם ילדים אחרים בעלי התנהגות אנטי-חברתית כמוהם.  אף שילידים אלה מנסים להקרין קשיחות הם למעשה בעלי דימוי עצמי נמוך וערים לדחייה החברתית שהם יוצרים מסביבם בהתנהגותם. ניסיונות להענישם במטרה למתן את התנהגותם האנטי-חברתית אינם מועילים ולעתים אף מגבירים את ביטויי הזעם, העוינות והאלימות.  במסגרת טיפולית ילדים אלה לרב אינם משתפים פעולה ואף עוינים כלפי המטפל, חשדנים וכועסים על מוסרי המידע. גם במסגרת הטיפולית הם ייטו להצדיק את עצמם ולהאשים אחרים. במהלך השיחה ילדים אלה נוטים לשקר ואינם מראים עניין בתגובות המראיין.

הפרעת התנהגות המוגבלת להקשר המשפחתי – בהפרעה זו ההתנהגות האנטי-סוציאלית היא במערך המשפחתי. מתבטאת בגניבת כסף או רכוש מהבית או מבני המשפחה. התנהגות הרסנית ממוקדת בבן משפחה מסוים או אלימות פיזית כלפי בני המשפחה. הפרעה זו היא בדרך כלל תוצאה של פגיעה ביחסים בין הילד לבין בן משפחה אחד כגון הצטרפות הורה חורג למסגרת המשפחה.

הפרעת התנהגות חברתית ואנטי-חברתית – בפרעה חברתית קיימת מערכת יחסים מתמשכת עם בני אותו גיל. בהפרעה האנטי-חברתית  אין השתלבות טובה בקבוצת חברים בני אותו גיל, וקיים בידוד חברתי. הטיפוס החברתי מעורב בעבריינות קבוצתית. לילד קבוצת חברים שהוא נאמן לה מקיים עמה קשר מתמיד ויחד הם מבצעים פעולות של הצקה ותוקפנות. הפרעת ההתנהגות האנטי-חברתית מתבטאת בהצקות במריבות תכופות עם ילדים אחרים, בסחטנות ובאלימות, ללא קשר חברתי. ההפרעה בולטת יותר בסביבת בית הספר.

הפרעות מעורבות של התנהגות ושל רגשות – מדובר בשילוב של ההתנהגות האנטי חברתית עם סימנים בולטים של דיכאון, חרדה או הפרעות רגשיות אחרות. לעיתים מגיעה הפרעת ההתנהגות לרמה של עבריינות נוער וכרוכה בליווי של קציני מבחן. במקצת המקרים הללו מוצאים נוקשות יתר, חוסר יציבות או הגנת יתר מצד ההורים על הילד העבריין.

טופס כתיבת שאלה

Your email address will not be published. Required fields are marked *

17 thoughts on “הפרעות בהתנהגות”

  1. שקרים
    4-11-2010
    מרויס כתב:

    מה עושים ואיך מתהגים לילד בן 10 שבכל שיח ובמשך כל היום משקר ונתפס על שקרוי אשמח לתשובה
    מרויס

    1. 4-11-2010
      אבי כתב:

      שלום
      שקרים עד גיל 5 יכולים לבטא את חוסר יכולתם הקוגנטיבי התפתחותי של הילדים להבחין כראוי בין מציאות לדימיון. בגילאים מאוחרים יותר, בהתאם לאבחנתה של פסיכואנליטיקאית הילדים אנה פרויד, נתן להבחין בין שתי קבוצות.:
      1. שקרים המבטאים את הקושי של הילד להתמודד עם מציאותו ורצון ליצור מציאות חליפית. השקר מאפשר להתמודד עם המציאות הגורמת לחרדה או לאי נוחות. ומטרת השקר להכחיש את האירוע הלא נעים או המלחיץ. או לעלות את מעמדם החברתי (אצל ילדים החוששים מדחייה)
      2. שקרים המכוונים לפטור מעונש או להשיג משהו שלא היו מקבלים אם לא היו משקרים. כך שרצוי לבדוק האם הדבר מבטא התנהגות שהיא תגובה למערכת ענישה חמורה בבית הגורמת לילד לפחד. או שמבטאת הפרעת התנהגות או מצוקה שהילד חווה.
      כאשר הילד משקר כדאי להגיב באופן עינייני ולא מוגזם. תיקון “טעותו” של הילד בעדינות מבלי להפוך לכעס. להעביר את המסר על חשיבות האמון ההדדי, אך לא מסר שהוא הורס את ההיחסים ביניכם או להצמיד לו תוית של “שקרן”. יש להתייחס למניעי השקר והבנתם (חרדה, היעדר הבחנה בין מציאות ודימיון ועוד).
      חשוב לזכור כי תגובה חריפה עשויה להגביר את הנטיה לשקר.
      במידה והילד ממשיך לשקר או שאתם מבינים שהוא מבטא מצוקה או קושי רגשי או התנהגותי, רצוי לפנות לקבל עזרה פסיכולוגית.
      בברכה, אבי סוויסה פסיכולוג קליני


      בברכה,
      אבי סוויסה, פסיכולוג קליני

  2. הפרעות התנהגות
    21-10-2012
    חגית כתב:

    לבני יש הפרעות בהתנהגות והוא בן 6. כאמור, עם הגיל המצב נעשה גרוי יותר ויותר. מה הטיפול היעיל ביותר לתופעה זו?

    1. 21-10-2012
      אבי כתב:

      שלום
      מומלץ על שילוב של עבודה מערכתית וטיפול קוגנטיבי התנהגותי. יש להבין את המשפחה איך היא פועלת, מה הערכים שלה, מה המסרים המועברים, איכן נמצאים המקטעים ברציפות המשפחתית, הורית, איכן הגבולות לא אחידים ומהם המסרים הדו משמעים או עמומיים, מה קורה עם הסמכות ההורית. ולסייע בהדרכת הורים. וכן לעבוד עם הילד בעזרת טיפול בגישה הקוגנטיבית התנהגותי. הן לסייע לו לשנות התנהגות והן תהליכי חשיבה. לסייע לו להשיג שליטה על חייו ולקדם אותו למטרות שרוצה להשיג בדרך מטיבה.
      בברכה, אבי סוויסה פסיכולוג קליני


      בברכה,
      אבי סוויסה, פסיכולוג קליני

  3. חיפוש מאמרים
    2-1-2013
    רחל כתב:

    האם תוכל להפנות אותי למאמרים עדכניים מהשנים האחרונות בנושא התנהגות אנטי סוציאלית במתבגרים?
    תודה

  4. העם קיימת אותה בעיה אצל מבוגרים יותר
    9-3-2013
    ניקיטה כתב:

    הי
    אני בת 26 וסובלת מאותם הבעיות, בעיקר התפרצויות זעם עם הבני זוג שלי…
    העם תוכל להפנות אותי בנושא הזה רק לגיליים מבוגרים יותר

  5. גניבות גניבות יתר אין גבול לגניבות שלו
    3-4-2013
    דורין כתב:

    אחי בן 24 אנו האחים וההורים שלנו בחשש שיש שלו בעיות בהתהגות שאין דרך לעצור אותו מלגנוב דברים ,חפצים,כספים מתוך הבית אבא הולך ומשתגע ממנו הוא כבר מטריד את כולנו ונהיינו חולניים הרי כל דבר עם מנעול בבית ולמרות זאת הוא משיג את מטרתו
    עוד סימנים להפרעות שלו ברצוני להציג בשאלה שלי כמו שהוא לא מצליח להתמסר ולהחזיק בעבודה מסויימת תמיד פורש מעבודתו בעקבות משכורת ראשונה .החברים שלו התרחקו ממנו ,שאלתי אליך דקטור איך אפשר לטפל בבן אדם כזה

    1. 3-4-2013
      אבי כתב:

      שלום,
      את מתארת דפוסי התנהגות מטרידים ומפריעים מאוד של אחיך שללא ספק פוגעים באיכות החיים שלכם ושלו. הדרך הכי טובה להתמודד איתו היא להציע לו ולעזור לו לפנות לטיפול נפשי כדי להפסיק את ההתנהגויות הבעייתיות. אם הוא לא יהיה מעוניין, לא ניתן יהיה לכפות עליו טיפול כלשהו. במצב כזה תוכלו אתם לפנות לייעוץ כדי לקבל עזרה וכלים להתמודד איתו בצורה יעילה יותר שתשמור עליכם.
      בברכה, אבי סוויסה פסיכולוג קליני


      בברכה,
      אבי סוויסה, פסיכולוג קליני

  6. IQ של ילדים הסובלים מהפרעת התנהגות
    29-4-2013
    סתיו כתב:

    שלום!
    האם מקובל להניח כי קיים הבדל בין הIQ הממוצע של ילדים ומתבגרים הסובלים מהפרעת התנהגות לזה של ילדים שאינם סובלים מההפרעה?

    תודה רבה!

    1. 29-4-2013
      אבי כתב:

      שלום
      אכן קיים קשר בין מנת המשכל לבין הפרעות התנהגות. לפי ה-DSM5, למשל, אינטליגנציה נמוכה, ובייחוד אינטליגנציה מילולית נמוכה, מהווה גורם סיכון לפיתוח הפרעת התנהגות.
      בברכה, אבי סוויסה פסיכולוג קליני


      בברכה,
      אבי סוויסה, פסיכולוג קליני

  7. בני בן ה-19
    17-5-2014
    כהן מירה כתב:

    שלום
    בני בן 19 ילד לא קל סובל הרבה שנים מדחייה חברתית בשנה האחרונה הוא משקר בלי סוף ועל הכל כל הזמן . בימים האחרונים נודע לנו שהבן גנב מבית הסבתא שלו כרטיס אשראי שלה והשתמש בו באלפי שקלים חשוב לציין שזו לא הפעם הראשונה בפעמים הקודמות הוא גנב כסף פעמיים והפעם זה ״ עלה מדרגה״ כשגונבים את כרטיס האשראי . אנחנו כהורים לא יודעים מה לעשות ומחפשים ייעוץ דחוף תודה

    1. 17-5-2014
      אבי כתב:

      שלום
      אפשר להבין שקרים וגניבות כמעשים שמאפשרים לאדם להרגיש לרגע כמו מישהו אחר, כמו מי שהוא משקר שהוא (למשל, מישהו מתחשב יותר, מוסרי יותר, אחראי יותר). הדרך המומלצת להתמודד היא להפנות את בנך לטיפול, רצוי באוריינטציה קוגניטיבית-התנהגותית, שבו יוכל להכיר בהתנהגויות הבעייתיות שלו ולמצוא דרכים חלופיות לספק את מה שהן מאפשרות לו. כמובן, טיפול דורש שיתוף פעולה ואם בנך יסרב, לא ניתן להכריח אותו לקבל עזרה. במקרה כזה אתם יכולים לפנות בעצמכם לעזרה מקצועית כדי לקבל כלים להתמודד איתו ולהציב לו גבולות לפי הבנתכם ויכולתכם. כמובן, אתם מוזמנים לפנות למכוננו לקביעת פגישה בטלפון 08-8659837. בנוסף, את מציינת רקע של דחייה חברתית מזה שנים, מה שמעלה את השאלה אם ההתנהגות הזו של בנך וההחמרה שאת מתארת בתקופה האחרונה לא מושפעת גם מהסביבה החברתית שלו. כלומר, יכול להיות שהוא מוכן לשקר ולבצע פשעים כדי למצוא חן בעיני אחרים שאיתם התחבר, ואז יהיה גם צורך לעזור לו להתרחק מאותם אנשים.
      בברכה, אבי סוויסה פסיכולוג קליני


      בברכה,
      אבי סוויסה, פסיכולוג קליני

  8. חוסר גבולות
    27-10-2014
    ליאורה כתב:

    בהמשך לשאלתי הקודמת עליי לציין כי הוא לומד בתיכון אמנם לא משקיע הרבה אבל עבר עד כה את כל הבגרויות ויש לו כמה חברים. ילדים טובים עליי לציין. לא שותים ולא מעשנים ומבלים בעיקר בביתי או בבית של חבר אחר מדי פעם יוצאים לבית קפה. עד כמה שידוע לי אין אינטאקציה עם בנות המין השני. ביסודי היה מאד חברותי ובשנים האחרונות ביסודי איבד כל קשר עם בני כיתתו וירד בלימודים ורוב היום היה מבלה עם המחשב. ( מדובר על כיתות ו עד ח). עכשיו הוא בקשר טוב עם בני כיתתו.

  9. היה לי וויעדה אתמול ואמרו שאני כשיר
    20-7-2015
    יהונתן פלומבו כתב:

    היה לי וויעדה אתמול ואמרו שאני כשיר יש לך דרך לעזור לאחורנה לא ישן כמעט בלילות ויורד במשקל בבדיקות דם שיש לי עליה בתפקודי כבד ירידה בהורמון

    1. 20-7-2015
      אבי כתב:

      שלום יהונתן,
      המצוקה שלך מאוד ניכרת, גם מהתוכן וגם מכמות השאלות שאתה מעלה כאן. נראה שאת העזרה שאתה מחפש כדי לבקש מהגורמים המטפלים שמכירים אותך, למשל בהוסטל.
      בברכה, אבי סוויסה פסיכולוג קליני


      בברכה,
      אבי סוויסה, פסיכולוג קליני

  10. התנהגות אלימה של הילד כלפי אימו
    9-11-2015
    שרה כתב:

    זוג נשוי 8 שנים.לזוג ילד בן 7.לילד היה עיכוב בדיבור והילדים בכיתה נטו להתעלל בו פיזית ורגשית.המורה ומנהלת דחקו בהם לשים את הילד במסגרת מיוחדת.האם השאירה את הבן בבית עם חינוך ביתי.
    הבן למד לדבר באמצעות קלינאית תקשורת ולומד עם האמא .עדין לא קורא וכותב באופן מלא.האב אינו משתף פעולה ומתביש בילד.
    לאורך כל שנות נישואים הבעל נושא דפוס התנהגות אלימה פיזית כלפי האם.
    הילד מגלי התפרצויות זעם ואלימות כלפי האם בצורה חמורה.
    מהו סוג הטיפול ו התכנית שאתה ממליץ במקרה זה?

    1. 6-1-2016
      אבי כתב:

      שלום שרה,
      אני ממליץ על מעורבות של גורם מקצועי ולא רק דרך האינטרנט. אם יש אלימות בבית יש גם לערב את שירותי הרווחה.
      בברכה,
      אבי סוויסה פסיכולוג קליני


      בברכה,
      אבי סוויסה פסיכולוג קליני