פחד, חרדה ופוביה

פחד 
כולנו מכירים את חווית הפחד. אנו עוברים שינויים גופניים ורגשיים שמהווים את תגובת הפחד: 1. אלמנטים קוגניטיביים כגון ציפייה לפגיעה. 2. אלמנטים גופניים כגון תגובת חירום של הגוף לסכנה (עליה בדופק הלב וכדומה). 3 אלמנטים רגשיים – תחושות של פחד אימה ופאניקה. 4. אלמנטים התנהגותיים – בריחה או לחימה.

דרגות הפחד שונות מאדם לאדם, וממצב למצב אצל אותו אדם. אנו מקבלים את תגובות הפחד שלנו כאשר הן פרופורציונאליות לדרגת הסכנה הטמונה המצב.  אך כשתגובת הפחד היא מעבר לכל פרופורציה לדרגת הסכנה הממשית שבסיטואציה אנו מתייגים אותה כאבנורמלית, פוביה.  ההבדלים בין פחד לפוביה הם בדרגה לא במהות.

חרדה
לחרדה  יש את אותם ארבעת המרכיבים שיש לפחד, אך בהבדל עיקרי אחד: המרכיב הקוגניטיבי של הפחד הוא הצפייה לסכנה ברורה וספציפית, בעוד שהמרכיב הקוגניטיבי בחרדה הוא ציפייה לסכנה עמומה יותר.

פוביה
היא תגובת פחד עקבית לגירוי שהוא לגמרי מעבר לפרופורציה לסכנה המציאותית שהוא מייצג.  תגובת הפחד עשויה לשבש את מהלך החיים של האדם הסובל ממנה. 

בפוביה, חמישה קריטריונים מתמלאים:

  • פחד עקבי מסיטואציה ספציפית ללא כל פרופורציה לסכנה המציאותית הטמונה בה (למשל מלהשתמש במעלית).
  • חרדה עצומה או אף התקף פאניקה ממפגש עם אותו מצב ספציפי.
  • הימנעות מהמצב המעורר את הפחד.
  • הכרה בעובדה שהפחד אינו פרופורציונאלי ואינו הגיוני.
  • סימפטומים שאינם נובעים מהפרעה אחרת. 

מעבר לקושי ספציפי זה האדם הסובל מפוביה מסוגל לתפקד היטב ברוב התחומים האחרים של חיי היומיום.  הפוביות השכיחות ביותר בחברה שלנו הן פוביה חברתית ופוביות ספציפיות.