מאניה דיפרסיה – דיכאון דו קוטבי

95-80% מהדיכאונות הם חד קוטביים ומופיעים ללא מאניה. 20-5% מהדיכאונות מופיעים עם מאניה- דיכאונות דו-קוטביים. אדם יאובחן כסובל ממאניה דפרסיה במידה שהופיעו אצלו בעבר אפיזודה דיכאונית אחת או יותר.

אפיזודה מאנית פורצת בדרך כלל באופן פתאומי. אז ישנו מצב רוח אופורי, שטף מחשבתי, מעשים פרועים, ונדודי שינה. ניתן לחלק את הסימפטומים ל – 4 קבוצות: רגשיים, קוגניטיביים, מוטיבציונים וגופניים.

מאניה דפרסיה תסמינים / סימפטומים:

סימפטומים רגשיים: מצב הרוח של אדם הנתון לאפיזודה מאנית הוא אופורי, בזבזני ומרומם. לעיתים מצב הרוח הדומיננטי נוטה לרוגז ועצבנות, כאשר האדם נתקל במכשולים במימוש האמביציות שלו.

סימפטומים מחשבתיים או קוגניטיביים: האדם המצוי באפיזודה מאנית אינו מאמין במגבלות ליכולותיו. הוא אינו מכיר בתוצאות הכאובות שעלולות לבוא בעקבות מימוש תוכניותיו. הוא עשוי לחוות שטף של רעיונות ומחשבות, עשוי להאמין שהוא שליח מיוחד של האל, ידיד של פוליטיקאי או דמות ידועה מעולם הבידור. חשיבתו אודות אנשים אחרים מוגדרת בשחור ולבן.

סימפטומים מוטיבציונים: ההתנהגות המאנית מאופיינת בהיפראקטיביות, בפרעות ובחוסר מעצורים. הדבר עשוי להתבטא בעבודה בחוגים פוליטיים או דתיים, ביחסי מין או בכל תחום אחר. פעילותו היא בעלת אופי פולשני תובעני ושתלטני, יתכנו הימורים כפייתיים, נהיגה פרועה, בזבוז של כספים, לבוש ואיפור צעקניים.

סימפטומים גופניים: עם הפעילות המוגברת וחסרת המעצורים באה גם ירידה חדה בצורך לשינה. התשישות היא בלתי נמנעת ועם בואה המאניה מאיטה את הקצב.

בדיכאון מאני אין הבדל בין נשים וגברים. הוא פורץ באורח פתאומי. בדרך כלל מופיע בין גיל 20 ל-30. הפרעה מאנית דפרסיבית נוטה לחזור וכל אפיזודה נמשכת מימים אחדים עד מספר חודשים. ההפרעה המאנית דפרסיבית אינה הפרעה שפירה שנוטה להחלמה. ההתנהגות ההיפראקטיבית עשויה להביא לכישלונות ותבוסות לאדם, ישנה פגיעה בתפקוד החברתי והתעסוקתי, ובמקרים קיצוניים, אשפוז פסיכיאטרי הוא הכרחי.

סיבותיה של המאניה דפרסיה אינן ידועות. אנשים פגיעים מבחינה גנטית להפרעה. באופן כללי ההפרעה ניתנת לשליטה מוצלחת באמצעות ליתיום שמשרים רגיעה ועייפות.

אנחנו בטוחים שיש לכם שאלות אישיות שקשורות למאניה דפרסיה – דיכאון דו קוטבי, אנחנו נשמח לענות באופן אישי לכל אחד ואחת ממכם. אתם מוזמנים לכתוב לנו שאלות בנושא של מאניה דפרסיה כאן בתחתית העמוד.