אבחון דידקטי הוא תהליך באבחנה של לקויות למידה. האבחון מתבצע על-ידי איש מקצוע בבדיקת יכולותיו הקוגניטיביות כדוגמת חשיבה ועיבוד מידע, כישורי קריאה, הבנת הנקרא, כתיבה וזיכרון של האדם / הילד. מטרת האבחון היא לסייע באיתור הסיבות לכשלים לימודיים – ובכך לבנות או לשפר את תוכנית הלימודים הקיימת.
באמצעות אבחון דידקטי – נבדקת התשתית השפתית והכישורים שבבסיס הלמידה כדוגמת השפה, הקריאה והכתיבה. מנגנונים מטה-קוגניטיביים אלה כוללים את התפקוד השפתי, תפקודי הקשב והריכוז, זיכרון העבודה והתפיסה והזיכרון החזותיים השמיעתיים.
באמצעות חוות הדעת מאבחון זה, תתאפשר בניית תוכנית חינוכית-טיפולית אשר תסייע לאדם / ילד לשיפור בתפקודיו, למצות ולהביא לידי ביטוי את יכולותיו האינטלקטואליות.
אבחון פסיכודידקטי (אבחון משולב) נדרש לעיתים כחלק מהערכה רחבה יותר של התפקוד באבחון ליקויי למידה. במהלך האבחון נעשה מיפוי קשייו של הנבדק בתחומי הלמידה השונים. המיפוי נעשה תוך אפיון מיומנויות למידה בסיסיות: קריאה וכתיבה, הבעה בכתב ובעל-פה וחשבון. אבחון זה הינו תהליך אבחנתי הבוחן את מקורן של הקשיים בתחום הלימודי, ואת הקשר שלהם למצב הפסיכולוגי של האדם / ילד. בהתאם לכך, אבחון זה משלב שני סוגי אבחונים שונים: אבחון דידקטי שתפקידו לאתר ולסווג לקויות למידה, ואבחון פסיכולוגי שתפקידו להעריך את היכולות הקוגניטיביות לצד הקשיים – ולאתר את אותם הקשיים הרגשיים והנפשיים אצל הנבדק.
עד לפני זמן לא רב, נחשבו ילדים שהתקשו או נכשלו בלימודים לעצלנים וחסרי מוטיבציה. כיום גדלה המודעות לקיומם של ליקויי למידה הפוגעים בתפקוד הלימודי. האבחון הפסיכודידקטי נועד לזהות האם ואילו גורמים רגשיים מעורבים במצב. כמו כן, מאפשר האבחון זיהוי של קושי ספציפי (דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה ועוד) ובסיומו ניתנת המלצה להתאמת תוכנית לימודים או אופן לימוד המותאם לצרכי הילד.
היתרון של עריכת אבחון פסיכודידקטי במכון ממדים היא ההתמחות שלנו באבחון וטיפול של שני מוקדי הקושי, שפעמים רבות קשורים זה לזה – לקויות למידה והקשיים הרגשיים הקשורים והכרוכים בהתמודדות עם לקויות אלו.