אבחון פסיכודיאגנוסטי הינו הערכה פסיכולוגית מעמיקה ורחבה למרכיבי האישיות של האדם (ילד, נער ומבוגר). אבחון זה מבקש לבחון את דפוסי ההתנהגות, החוזקות והחולשות הן בתחום האינטלקטואלי-קוגניטיבי והן בתחום האישיותי-רגשי.
הצורך באבחון פסיכודיאגנוסטי עולה כאשר יש צורך בקבלת תמונה מעמיקה ברורה ויסודית למצבו של האדם (ילד, נער ומבוגר) אשר עשויים לא לעלות ולהיחשף בראיון קליני.
מה כולל האבחון?
האבחון כולל ראיון, קריאת חוות דעת קודמות וסדרה של מבחנים פסיכולוגיים להערכת האינטליגנציה ומבנה אישיות. כן ייתכן ויינתנו שאלונים לדיווח עצמי, כמו גם שאלונים להורים ולמערכת החינוכית. האבחון אורך מספר שעות וייתכן שידרשו לשם כך מספר מפגשים. לבסוף תכתב הערכה כוללת המתארת את שעלה באבחון: רמת המשכל, כישורים בהבנה מילולית, הסק תפיסתי, זיכרון עבודה, מהירות עיבוד, קשב וריכוז, דרכים בעבוד המידע, התפיסה והחשיבה. המצב הרגשי, הקשיים, חרדות, קונפליקטים, דימוי העצמי, הערכה וביטחון עצמי, ויחסים בין אישיים
האבחון הפסיכודיאגנוסטי עשוי לסייע באבחון בעיות רגשיות, ליקויים אינטלקטואלים, הפרעות פסיכולוגיות, בעיות התנהגות, קשיים חברתיים, דיכאון, חרדה, פוסט טראומה, הפרעות אישיות ועוד. בנוסף, האבחון מסייע בבניית תוכנית התערבות במערכות החינוך, עבור בתי משפט ואגפי רווחה ולמצבים בהם ישנה תקיעות או אניגמה במהלך הטיפול נפשי.