טיפול בילדים

פסיכותרפיה (או שיטת טיפול בשיחות) היא דרך לעזור לילדים עם מגוון רחב של קשיים רגשיים. המילה לקוחה מהשפה היוונית: פסיכה – נפש, תרפיה: טיפול. טיפול זה עשוי לעזור לילדים ומשפחתם להבין ולפתור בעיות רגשיות ובינאישיות, לשנות התנהגות ולבצע שינויים חיוביים בחייהם.


ישנם סוגים שונים של טיפולים פסיכותרפיים, ואנו במכון ממדים שמים דגש על התאמת המטפל המדויק ביותר עבור הילד. כלל המטפלים שלנו מנוסים ומתמחים בסוגים שונים של טיפולים. אנו מאמינים כי כל ילד הוא שונה וכך גם צורת הטיפול שלנו: כל טיפול במכון נעשה לאחר התאמה אישית של מטפל למטופל, מתוך האמונה שכימיה טובה היא אבן הבסיס לטיפול מוצלח. המכון ככלל והמטפלים בפרט דוגל בשירות מקצועי ופרטני אשר שומר על סודיות מלאה.

למי מתאים הטיפול

הטיפול הפסיכותרפי בילדים הינו כלי עזר לילדים המתקשים בהסתגלות לגן או לבית הספר, ביחסים עם אחים, בבעיות התפתחות ותקשורת ועוד. מכון ממדים עתיד בניסיון בטיפול בילדים במגוון גישות טיפוליות הכוללות טיפול במשחק, טיפול בסיוע בעלי-חיים, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי וטיפול דיאידי בשיתוף ההורה.

סוגי הטיפולים השונים

קיימות גישות שונות לטיפול, כאשר לכולן משותפות החשיבות העליונה של הקשר בין המטפל לילד והשאיפה לסייע ולהקל על קשייו של הילד. לפני הקריאה חשוב לומר: בעת ההגעה למכון ממדים תיעשה פגישת היכרות, בה נלמד להכיר אתכם, את ילדיכם ואת הבעיה שזקוקה לפיתרון שלנו. בעזרתם צוות המומחים שלנו ומגוון שיטות הטיפול שבמכון – נדע להתאים הן את המטפל והן את גישת הטיפול העונה באופן מדויק לצורך שלכם.

טיפול במשחק

מאחר ולילדים קל יותר לבטא את עצמם ולתקשר באמצעות משחק מאשר במילים, מתבסס הטיפול במשחק כדרך לטיפול בקשיים רגשיים, תקשורתיים או התפתחותיים של ילדים. המשחק הינו אמצעי טיפולי מרכזי, לא בהכרח בלעדי, להשגת המטרות הטיפוליות ולתקשורת בין הילד והמטפל. הילד יכול לבטא באמצעות הטיפול במשחק את חוויותיו ורגשותיו ולהציג אותן בצורה תקשורתית לאחרים. המטפל יכול להתייחס לתהליך הנפשי המורכב המכיל רבדים רבים: חשיבה, רגשות, דמיון, תכנון, זיכרון, התנסות, חזרתיות ועוד. הטיפול עוזר לילדים להתמודד עם טראומות וקונפליקטים ומקדם את התפתחותם.

טיפול דיאדי

הטיפול הדיאדי בא לטפל בבעיות התנהגותיות ורגשיות של הילד הקשורות ביחסים שלו עם ההורים. הטיפול יעיל כאשר ההורים חשים כי היחסים עם ילדיהם בעייתיים או כאשר הילד סובל מתסמינים התנהגותיים-רגשיים כמו חרדה, התפרצויות זעם, הפרעות התנהגות וכן הלאה. לטיפול הדיאדי מגיעים ההורה והילד כאשר הפסיכולוג צופה בדינמיקה ביניהם תוך משחק או פעילות משותפת אחרת. כמו כן, נערכות שיחות עם ההורים ללא נוכחות הילד. תוך שיחה עם המטפל מתאפשר להורה להבין את התנהגות ילדו באופן שונה, לזהות את הצרכים והרגשות העומדים בבסיס האינטראקציה ולהתבונן בה מזווית ראייה חדשה. הבנה זו מאפשרת שינוי דפוסי אינטראקציה בעיתיים ואת שינוי ההתנהגות הבעייתית.

אימון – קאוצ'ר

האימון נערך בשיחת וידאו באינטרנט [זום, סקייפ] לנערים/ות מגיל 14. אימון קוגניטיבי התנהגותי הינה שיטה שמטרתה לתת מענה למצבים אלו. השיטה משלבת עקרונות מתחום האימון האישי, יחד עם הקניית מיומנויות וכלים מתחום הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT). בתהליך, מעבר לעבודה הפרטנית, קיימת גם התייחסות למעגלים הסובבים את המתאמן. עבור נערים\ות מתחת לגיל 18 ילווה התהליך בהדרכת הורים ולעיתים גם בתקשורת ומתן הנחיות לגורמי מקצוע אחרים, על פי צורך.

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT)

טיפול זה מתמקד בהתנהגות הגלויה ובהעלמת התסמינים הגלויים כגון: שליטה בכעסים והתנהגות אלימה, מיומנות וכישורים חברתיים, חרדות ועוד. המטרה הטיפולית היא הכחדת הרגלים או התייחסויות שאינם תואמים [ומסתגלות] והחלפתם בהתנהגויות תואמות יותר. הטיפול מבוסס על ההנחה שהתנהגות היא דבר נלמד ולכן ניתן לשנותה. הטיפול הוא לעיתים פרטני, לעיתים באמצעות הדרכת הורים, ולעיתים בעבודה משותפת עם הילד או הנער/ה וההורים.
הטיפול הינו מובנה ובד”כ קצר- טווח, המאופיין בשיתוף פעיל של המטופל להשגת היעדים הטיפוליים ובהתמקדות בפתרון בעיות בהווה. באופן כללי המטפל מציג את תוכנית העבודה בראשית כל פגישה, מטיל על המטופל משימות לעבודה בבית בין המפגשים ומלמדו כישורים חדשים. לטיפול קוגניטיבי התנהגותי יש שלושה מרכיבים:

1) היבט דידקטי

2) טכניקות קוגניטיביות והתנהגותיות

3) טכניקות התנהגותיות

בתחילת הטיפול נאסף מידע ממטופל ומהוריו, כדי לקבל תמונה עדכנית ומקיפה על היכולות והקשיים של הילד/ה או נער/ה, על התפתחות הקשיים לאורך השנים וההתמודדות איתם, ועל הגורמים השונים בבית/ בשכונה/ בביה”ס שיכולים להשפיע לטובה או לרעה, על האופן שבו הקשיים באים לידי ביטוי. בהמשך מתחיל תהליך של הבנת המשמעויות חיי הילד/ה או הנער/ה והפירושים הניתנים לקשיים איתם מתמודדים. זהו תהליך מובנה , המכוון להשגת המטרות שאותם קובע המטופל.
במפגשים ובין המפגשים המטופל עובר תרגולים והתנסויות, בתהליך הו הוא לומד מניסיון ששרד, שהצליח להתנהג ולהתמודד אחרת בדרך טובה יותר. הניסיון מפריך את הסכמות שיש למטופל על עצמו והעולם כפי שהיו לפני הטיפול ותרמו להתנהגויותיו הלא אדפטיביות. זהו תהליך של העצמה, פיתוח הכוחות והיכולות של הילד/ה או נער/ה ופיתוח שליטה עצמית אדפטיבית.

טיפול פסיכו-דינאמי

מטרת הטיפול הינה ליצור שינוי בדפוסי התנהגות ורגש המתבטאים בקשיים החוזרים על עצמם בחייו של המטופל, כגון קושי ביצירת קשר, דימוי עצמי נמוך, או בעיות של הרס עצמי. הפסיכולוג מסייע למטופל להיפגש עם תכנים מודעים ובלתי מודעים שונים מעברו, מתוך אמונה שמצוקות ההווה מושפעות מדפוסים שהושרשו בעבר.
הטיפול הפסיכודינאמי נעזר במערכת היחסים הנוצרת בין המטפל והמטופל, ככלי נוסף המסייע למטופל להכיר את דפוס היחסים הבין-אישיים שהוא נוטה לצור עם סביבתו. לדוגמה, מטופל שהרגיש בילדותו שהוריו אינם ערים לצרכיו יכול להעתיק תחושה זו לחייו הבוגרים, ולחוש שבעבודה ובמפגשיו עם חבריו אין אלה קשובים לו וערים לצרכיו. סביר להניח שחוויה זו תעלה גם בתוך חדר הטיפולים בקשר בינו לבין המטפל. הטיפול יכול לסייע בהגמשתו ובהרחבתו של דפוס החוויה הרגשי של האדם, להשפיע על האופן בו הוא מפרש ומשפיע במודע ולא במודע על אירועים המתרחשים בחייו, ולאפשר חיבור עמוק ומשמעותי יותר של האדם לעצמו ולעולמו.
הטיפול הפסיכודינמי הינו טיפול פרטני, במסגרתו הפסיכולוג והמטופל נפגשים במועדים קבועים, בתדירות של פעם בשבוע או יותר, לאורך תקופה שיכולה להיות ממושכת.

נשמח להקשיב לכם,
התקשרו או השאירו פרטים ונשוחח בהקדם
077-996-9091