הפרעה מרדנית מתנגדת

שאלה זו נכתבה בעמוד הפרעה מרדנית ומתנגדת

1. האם קיימים דרכי טיפול שבאמת יכולים לסייע למי שסובל מההפרעה?
2. לפי מה שנכתב באפידימולוגיה הורים של ילדים אלו נוטים לעסוק יותר בנושא שליטה פיקוח וסמכות - האם ההפאעה נובעת מהתנהגות ההורים או שבגלל מה שהילד מציב נאלץ ההורה להציב יותר שליטה?

שלום
יחסי הורים ילדים אלו יחסי גומלין המשפיעים זה על זה. אין כאן מישהו "אשם". אכן יש לבדוק ולבחון את התמודדות ההורים עם הילד. לראות אלו כלים ודרכים משיגות את המטרה ואילו ממשיכים להשתמש בהם למרות שלא משיגות את המטרה. לבדוק את התנהגות הילד והאתגרים שהוא מציב בפני הוריו. להבין מה המשמעות הנתפסת בעיני הילד על התנהגות הוריו. תגובת הורה יכולה להתפס כמחזקת ומקדמת אצל ילד אחד בעוד השני יכול לתפוס אותה כמכשלה. יש להכיר את הילד ולנסות להבין מה עומד בבסיס ההתנהגות המרדנית. מהו המבער הרגשי, שמניע להתנהגות. מה תורם לכך שהיא משתמרת. וכן לתת כלים אלטרנטיבים שיסיעו בהתמודדות אחר.
ולגבי האם טיפול יכול לסייע, התשובה בגדול היא כן. הדרך לא פשוטה וקלה, אך המסע הזה אפשרי.

בברכה, אבי סוויסה פסיכולוג קליני

שאלות נוספות בנושא: הפרעה מרדנית מתנגדת

  • איך מטפלים?… להמשך השאלה
  • 1. האם קיימים דרכי טיפול שבאמת יכולים לסייע למי שסובל מההפרעה?
    2. לפי מה שנכתב באפידימולוגיה הורים של ילדים אלו נוטים… להמשך השאלה

11 שאלות בנושא הפרעה מרדנית מתנגדת

  1. 1. האם קיימים דרכי טיפול שבאמת יכולים לסייע למי שסובל מההפרעה?
    2. לפי מה שנכתב באפידימולוגיה הורים של ילדים אלו נוטים לעסוק יותר בנושא שליטה פיקוח וסמכות - האם ההפאעה נובעת מהתנהגות ההורים או שבגלל מה שהילד מציב נאלץ ההורה להציב יותר שליטה?

    שלום
    יחסי הורים ילדים אלו יחסי גומלין המשפיעים זה על זה. אין כאן מישהו "אשם". אכן יש לבדוק ולבחון את התמודדות ההורים עם הילד. לראות אלו כלים ודרכים משיגות את המטרה ואילו ממשיכים להשתמש בהם למרות שלא משיגות את המטרה. לבדוק את התנהגות הילד והאתגרים שהוא מציב בפני הוריו. להבין מה המשמעות הנתפסת בעיני הילד על התנהגות הוריו. תגובת הורה יכולה להתפס כמחזקת ומקדמת אצל ילד אחד בעוד השני יכול לתפוס אותה כמכשלה. יש להכיר את הילד ולנסות להבין מה עומד בבסיס ההתנהגות המרדנית. מהו המבער הרגשי, שמניע להתנהגות. מה תורם לכך שהיא משתמרת. וכן לתת כלים אלטרנטיבים שיסיעו בהתמודדות אחר.
    ולגבי האם טיפול יכול לסייע, התשובה בגדול היא כן. הדרך לא פשוטה וקלה, אך המסע הזה אפשרי.

    בברכה, אבי סוויסה פסיכולוג קליני

  2. שלום, אני אם לבן יחיד בגיל 3 וחצי. ילד טוב, שמח, משתף פעולה ברוב המקרים אם בבית ואם במסגרת הגן. הילד עבר תאונת דרכים לפני כ-4 חודשים, ומאז הבחנתי כי יש לי "קשיי הפעלה": כל בקשה מתבצעת לפחות 6-8 פעמים, הילד מאבד ריכוז ועניין תוך מספר דקות מתחילת הפעילות, כשהוא מבקש משהו ולא מקבל הוא נכנס להתפרצויות זעם וצרחות, עקשנות ומרדנות. בגן גם מדווחים לי (בתדירות של אחת לשבוע לפחות) על התנהגות לא נאותה, וכל פעם זה משהו אחר. יש לנו חתולה בבית, ברוב המקרים הוא נחמד אליה אבל שוב, פעם ביום לפחות אני מבחינה שהוא חייב לעשות משהו להטריד אותה, המקרה הכי חמור היה כשהוא אחז בזנבה בכוח וסובב אותה באויר כמו חבל קשירה של "קאובוי". המקרה לא חזר על עצמו אך מאוד הטריד אותי ונחרט בזכרוני כחרדה. אנחנו אמנם בהמתנה למפגש טיפולי (בעקבות התאונה) אך ההתנהלות האיטית של המערכת וההמתנה מערערים את בטחוני ומגבירים את חששותי.
    האם אני מבחינה בהפרעה מרדנית או התנהגות טבעית של ילד בגילו או שהכל תוצאה של התאונה? תודה על התייחסותך הפרטנית. ק.

    שלום
    כפי שאת מציינת השינוים בהתנהגות החלו מאז התאונה. קשיי ריכוז, התפרצויות זעם, התנהגות תוקפנית, חרדה, אובדן שמחת חיים ועוד יכולת לרמז על קשיים נפשים בעקבות תאונה. אכן חשוב לפנות לאיש מקצוע כמה שיותר מוקדם.
    בברכה, אבי סוויסה פסיכולוג קליני
  3. איך מטפלים בקלסטרופוביה, פחד ממעליות, מקומות סגורים, אוטובוס, רכבת, נעילת דלתות , פחד מנהיגה
    מחוץ לעיר.

    האם יש טיפול? ולמי לפנות.

    שלום
    את מדברת על פוביות ספציפיות. היום אנו בעלי ידע נרחב בתופעות אלו ובטיפול בהם. הגישה הקוגנטיבית התנהגותית נמצאה כיעילה ומהירה לטיפול בפוביות.
    בברכה, אבי סוויסה פסיכולוג קליני
  4. איך מטפלים?

    שלום
    לשאלה כללית זאת התייחס בכלליות. הטיפול היעל ההפרעה מרדנית מתנגדת היא טיפול פרטני בקונטקס משפחתי. טיפול פרטני, המתמקד בביסוס קשר משמעותי עבור הילד, אשר יאפשר לו התנסות בדפוסי יחסי אובייקט (יחסים עם דמות משמעותית) שונה מאשר הכיר עד כה. ביסוס קשר זה מאפשר את העלאת בטחונו העצמי של הילד. טכניקות התנהגותית לשיפור המיומנויות החברתיות. הדרכת הורים מאחר והילד חי במסגרת משפחתית, מושם דגש רב על המערכת הביתית ודפוסי ההתנהגות והחינוך המקבולים בה. לא מדובר ב"תיקון" של ההורים, אלא במתן ארגז כלים המותאם להם ולידם שבעזרתו הם לומדים כיצד להתמודד עם קשייו של הילד, לחזק התנהגויות רצויות ולהפחית התנהגויות בלתי רצויות כגון אלימות או סרבנות. בחלק מן המקרים ישנה הטבה בסימפטומים או בביטוי ההתנהגות על ידי דרך של טיפול התנהגותי המבוסס על עיקרון של חיזוקים וסנקציות. וישנם מצבים בהם נישקל גם מתן טיפול תרופתי לתקופה מה. עלי לציין שלפעמים ישנה מצבים שנשקלת הוצאה למסגרת חוץ ביתית מתאימה (אך לא הכנס לנושא זה כאן).

    בברכה, אבי סוויסה פסיכולוג קליני

  5. שלום רב
    האם הגדרה הפרעה מרדנית ומתנגדת כוללת ילדים שלא מקבלים את הגירושים כלומר גרושתי התחתנה והבת שלי בת 9 עושה לה "טרור בבית" בגלל שהיא לא רוצה את בן זוגה כיום ואף יש להם תינוק חדש…
    לפי המאמר שלך אני חושב שזה מאוד מתאים לאופי של המרדנות של הילדה.
    אודה לך לתשובה ואף אם צריך לקבוע פגישה אצלך.

  6. יש לי ילד בן תשע וחצי . כל יום חוזר מבית הספר עם התקף זעם שונה הוא מקבל קונסרטה 27 ולמרות זה הוא לא רגוע וזה דבר מפחיד אותי מבחינה קוגניטיבת הוא מאוד טוב אבל התנהגותית … המורה התחילה לדבר על וועדת השמה??? וזה דבר מטריד אותי מאוד

  7. מהם הטיפולים והסעדים שיש לטיפול בהפרעה כזו, מה עלינו ההורים לעשות על מנת לעזור לילדינו בן השמונה לצמצם או לרפא הפרעה כזו.
    האם רטלין וקבוצת התרופות מסוג זה יכול לעזור?
    תודה אורטל.

  8. קודם כל אני מיתנצאלת אל השגיות כתיב ו תודה לסבלנות!
    הבן שלי בן 9 יש לנו רקה בבית של אלימות של האבא כלפי.הינו במרכז לנשים מוקות.אחרי 3 בחצי שנים מהגירושין הראשונים התחתנתי שוב ויש לבן שלי אכשיו אח חדש.ואני כרגע בגירושים שניים.הוא הובחן כלוקה בהפרעת קשב והפאעת מרדנית מיתנגדת.שום טיפול תרופתי לא אזר,לא קונצרטה ולא רספירידל,ולא כלוניריט.המצב רק מחמיר.לא רוצים אותו באף מיסגרת לא פנימיות יום טיפוליים בבית ספר לא ניכנב לשיורים כבר שנתיים.טיפול ריגשי אם פסיכולוגית לא עוזר.אדרכה הורית לא יודעים מה לעגיד כבר כי אני עושה ממש כל דבר שביכולתי.מה עוד לא נישיתי?בישביל זה אני כותבת לך.בבקשה תעזרו לי לאציל את בני.תודה רבה תודה רבה תודה רבה

    שלום
    אני מבין שהסטורית החיים שלכם קשה ומורכבת. חשוב שהייה לכם איש ממקצוע שיסייע לארגן את כל גורמי הטיפול הרלוונטים לכם ויעשה סדר. לכן אני ממליץ שתיפנו למרכז לבריאות הנפש - התחנה לילדים ונוער ומשפחתו במקום מגוריכם. שיוכלו לעשות עבודה מערכתית. איתכם ועם בינכם. הן פסיכולוגית, הן פסיכיאטרית, והן חינוכית.
    בברכה, אבי סוויסה פסיכולוג קליני
  9. האם יש מסגרות חוץ ביתיות מומלצות למתבגרים מעל 18 הסובלים מההפרעה המתמחות בטיפול ובשילוב הנוער בחיים עצמאיים…

  10. בוקר טוב,
    האם קיימת אפשרות כי ילדי סובל מבעיה ריגשית וסף תסכול נמוך מבלי שיסבול מהפרעת קשב? יש לי מן תחושה שכל הזמן מחברים את שלושת ההפרעות האלו יחד . ובתוך תוכי - לאחר שהצלחתי להכיר את נושא הפרעת הקשב אני לא רואה שהיא חלה על ילדי.
    מה שאני כן רואה זה סף תסכול נמוך , חוסר לקבל מרות וכללים ותמיד אפשר להשליך את התופעות הללו על הפרעת קשב וריכוז . אנא השב לי בהקדם כי הסוגיה הזו לא מובנת לי (אגב בני עשה אבחון רגשי ונראה כי הוא סובל מחרדות נטישה וחרדות ממוות - מדובר על ילד בן 7 הלומד בכיתה ב'.