אבחון הפרעות קשב וריכוז

מכון ממדים מציע מגוון של אבחונים בהסדר עם קופות החולים כללית ומאוחדת. כלל האבחונים מאושרים על-ידי קופות החולים ונעשים על-ידי אנשי מקצוע מיומנים ומסורים.

מהי הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז מורכבת מגרעין אורגני סביבו מתפתחות עם השנים שכבות של תגובות פסיכולוגיות וחברתיות – יחד, הן יוצרות את המבנה השלם של ההפרעה. הפרעות קשב וריכוז משתנות בין ילד לילד, ולכן גם מתבטאות בצורה שונה לחלוטין (בהתאם לתכונותיהם ולסביבתם האנושית).

אבחון הפרעת קשב הינו הליך אבחנה הבודק קיום הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. את האבחון מחויב לבצע איש מקצוע (נוירולוג, פסיכיאטר או פסיכולוג) הנעזר לעיתים בחוות דעתם של אנשי
מקצוע טיפוליים וחינוכיים אחרים.

המאפיין העיקרי של הפרעת קשב וריכוז הינו דפוס מתמשך של ירידה ברמת ההקשבה, או היפראקטיביות ואימפולסיביות המפריעות לתפקודו והתפתחותו של הילד. אנו יוצאים מנקודת הנחה כי הפרעת הקשב היא למעשה תכונה מוקצנת של אותו ילד, התכונה עצמה מבוססת על אי היכולת לראות בו-זמנית גירויים רבים ולחלק את הקשב ביניהם. תכונה זו מקשה עליו מאוד לשבת לאורך זמן בכיתה, בקשב. כמו כן, הפרעה זו מקשה על כל פעילות מונוטונית או חד-גירויית כדוגמת קריאת ספר. הפרעת קשב וריכוז עלולה לגרום סבל ניכר לילד עצמו ולסביבתו הקרובה.

חשיבות האבחון המוקדם
אבחון מוקדם ומדויק של הפרעת קשב אצל ילדים הוא הכרחי (ואפקטיבי יותר) לצורך בניית תוכנית טיפול מתאימה, ומניעת בעיות נלוות בהמשך. עם זאת, רבים האנשים המגיעים לאבחון הפרעת קשב בשלב מאוחר בחייהם – כאשר הם סובלים מדימוי עצמי נמוך, הישגים לימודיים נמוכים, קשיים חברתיים ובעיות התנהגות.

אני חושש/ת שלילד/ה שלי יש הפרעת קשב וריכוז, מה עליי לעשות?
ראשית, אנו ממליצים לפנות לאבחון בכל מקרה בו עולה חשד כלשהו לקיומה של הפרעת קשב אצל ילדכם. החשד הראשוני לרוב מתעורר אצל הדמויות המחנכות של הילד, כאשר לעיתים קרובות ההתנהגויות יבלטו לראשונה או יפריעו בעוצמה גבוהה בהקשר הלימודי (ולכן, למורה או אף לגננת תפקיד משמעותי באיתור מוקדם של הפרעת קשב). הסימנים העיקריים שצריכים להדליק נורת אזהרה להורים לפנייה לבדיקה הינם קושי להתרכז בגירוי אחד, פעלתנות יתר, חוסר מנוחה, אובדן חוט המחשבה לעיתים קרובות וקושי להתרכז ולסיים מטלות מורכבות. חשוב לציין כי הפרעת קשב וריכוז משפיעה לא רק על התפקוד הלימודי של הילד, אלא על תחומים רבים ומגוונים לרבות התפקוד החברתי והבין-אישי.

האבחון במכון ממדים

אנו במכון ממדים עובדים בשיתוף פעולה עם קופות החולים כללית ומאוחדת, ומחזיקים באבחונים מאושרים על-ידם. במידה ואתם חוששים שילדכם סובל מהפרעות קשב וריכוז, עליכם לפנות לקופת החולים ולבקש הפנייה לאבחון או לפנות באופן פרטי. ישנה חשיבות גבוהה לאבחון מוקדם! במידה ואתם מתלבטים, נשמח לייעץ ולסייע – אך אנחנו ממליצים לא לחכות בכדי לייעל את הטיפול ולשפר את איכות חייו של ילדכם.

אבחון MOXO (בהסדר עם קופ"ח כללית בלבד): מבחן MOXO הינו מבחן ממוחשב אשר נועד לסייע לאבחון הרפואי והתאמת הטיפול המיטבי להפרעות קשב וריכוז אצל ילדים. המבחן הינו כלי עזר באבחון אשר נמצא תקף ומהימן מבחינה מדעית. חשוב לציין כי המבחן לא נועד להחליף את האבחון הרפואי להפרעה- אלא להוות כלי משלים לו.

במהלך המבחן, נבדקות יכולות הקשב של האדם באמצעות בחינת התגובות שלו למסיחים- הן חזותיים והן שמיעתיים בהערכה על-ידי ארבע מדדים: קשב, תזמון, היפראקטיביות ואימפולסיביות. דרך בחינת המדדים באופן נפרד, ניתן לאתר את הקשיים של אותו אדם ולבחון את מידת החומרה של כל אחד מהם.

אבחון BRC: אבחון BRC נחשב לבדיקה הממוחשבת המתקדמת בעולם לאבחון הפרעת קשב וריכוז והערכת מנגנונים ניהוליים אצל ילדים. בדיקה זו היא היחידה בעולם אשר מעבר לבדיקת תפקודי הקשב של הילד, מספקת גם מידע לגבי תפקודים נוספית כדוגמת תפקודי זיכרון, למידה משינון וזיכרון עבודה. אבחון BRC הינו אבחון ממוחשב להפרעת קשב וריכוז, והיחידי אשר בודק את ארבעת תפקודי הקשב: קשב מתמשך, קשב סלקטיבי, פיצול קשב והתפקידים הניהוליים.

קשב מתמשך: יכולתו של ילד לשמור על קשב לאורך זמן, בלי לרדת ברמת הביצוע. כשילד מתקשה בתחום זה, ניכר מהצד כי הוא מתחיל "לחלום" או לזוז ולחוש חוסר שקט בזמן ההקשבה.
קשב סלקטיבי: היכולת למקד את הקשב במטלה אחת בלבד- ולהתעלם מגירויים שאינם קשורים אליה. תחום זה יתבטא בין היתר בקושי להקשיב לאדם בזמן שאנשים אחרים מדברים על נושאים אחרים מסביב.
פיצול קשב: היכולת להפנות את תשומת הלב ליותר מנושא אחד בו-זמנית. ילד שסובל מפיצול קשב יתקשה לענות על שאלות פשוטות בזמן שהוא צופה בטלוויזיה.
התפקודים הניהוליים: תפקודים שאחראים ליכולות חשובות כמו תכנון, ארגון, הסתגלות למצבים משתנים ועוד. בעיות בתחום זה עשויות להפריע בלמידה ופתרון של בעיות, בארגון ובמילוי מטלות.

איך מתחילים?
כאמור, אבחוני BRC ו- MOXO מהווים כלי משלים לאבחון הפרעת קשב וריכוז אצל ילדיכם. האבחון הרפואי נעשה על-ידי פסיכיאטר מומחה בשיחה אישית עם הילד ומאפשר להתרשם פנים מול פנים, ולקבל תמונה רחבה והכרחית לתהליך האבחון. לעיתים האבחון הרפואי מספיק ואין צורך באבחון משלים, אך כשהתמונה לא שלמה ונדרש מידע נוסף – המבחן הממוחשב מספק תמונה מדויקת ואישית, ומאפשר התאמת טיפול התואם את צרכי הילד. האבחון נעשה בצורה קלה, יעילה ופשוטה בפנייה לקופות החולים כללית ומאוחדת – וללא בדיקת פסיכיאטר במכון.

מתלבטים בנוגע לטיפול? חווים קושי עם ילדכם ולא יודעים למי לפנות? נשמח לייעץ, ללא התחייבות ובדיסקרטיות מלאה.

נשמח להקשיב לכם,
התקשרו או השאירו פרטים ונשוחח בהקדם
077-996-9091